messing
richtlijnen
De proporties van een ruimte kan je beïnvloeden door de keuze van materiaal- & kleurafwerking van het meubilair. Via gladde, glanzende oppervlakten aan de wand reflecteert het licht en creëer je de perceptie van een ruimere omgeving. Een van de betere methodes om een ruimte optisch te vergroten is het gebruik van transparante materialen bijvoorbeeld bij meubilair dat hierdoor kleiner en lichter zal lijken in vergelijking met zeer gekleurd meubilair. Ook meubilair op poten zetten vergroot de ruimte.
Ons gevoel voor veiligheid en comfort kan naast het materiaal op zich ook afhangen van de gevoelstemperatuur van die materialen. De aanraking met materialen die op een lagere temperatuur worden gehouden of een lage temperatuur hebben (in deze studie wordt met ‘laag’ 5°C bedoeld) geeft ons een ongemakkelijk en onaangenaam gevoel.
Hoe meer informatie beschikbaar is over de (tactiele) voorkeuren van je doelgroep, hoe vollediger ontwerpers materialen kunnen inzetten die inspelen op de zintuigen, waardoor ze effectiever zijn in het opwekken van emoties bij je doelpubliek. Afwegen en strategische (doelgroep) keuzes maken, zijn daarom al van belang bij selectie in het ontwerpproces.
Bij het selecteren van materialen voor een winkelinterieur is het zeer belangrijk om voldoende belang te hechten aan hoe deze materialen door de gebruiker, hier zowel de retailers als de consument, ervaren kunnen worden. De kleur en textuur van het materiaal kunnen namelijk een invloed hebben op de visuele warmteperceptie. Hoewel men soms ook anders beweert, domineert meestal het visuele aspect bij een multi-zintuiglijke waarneming. Zo kunnen we zeggen dat in een interieur (en vooral bij binnenmuren) kleur een grotere impact heeft op de visuele warmteperceptie dan de textuur. Dus een rode betonnen wand wordt als warmer gezien dan een grove betonnen wand. De grove betonnen wand wordt dan weer als warmer gezien dan een vlakke betonnen wand. Aangezien het niet altijd mogelijk is om een bestaand materiaal van kleur te veranderen kan men door het oppervlak te bewerken een andere textuur creëren inspelen op de warmteperceptie van het materiaal.
Hoe meer informatie beschikbaar is over de (tactiele) voorkeuren van je doelgroep, hoe vollediger ontwerpers materialen kunnen inzetten die inspelen op de zintuigen, waardoor ze effectiever zijn in het opwekken van emoties bij je doelpubliek. Afwegen en strategische (doelgroep) keuzes maken, zijn daarom al van belang bij selectie in het ontwerpproces.
Hoe een materiaal er uitziet, beïnvloedt onze perceptie over hoe het materiaal aanvoelt. Vooroordelen en verwachtingen ten opzichte van bepaalde materialen zullen daarom steeds een rol spelen bij het evalueren ervan.
De proporties van een ruimte kan je beïnvloeden door de keuze van materiaal- & kleurafwerking van het meubilair. Via gladde, glanzende oppervlakten aan de wand reflecteert het licht en creëer je de perceptie van een ruimere omgeving. Een van de betere methodes om een ruimte optisch te vergroten is het gebruik van transparante materialen bijvoorbeeld bij meubilair dat hierdoor kleiner en lichter zal lijken in vergelijking met zeer gekleurd meubilair. Ook meubilair op poten zetten vergroot de ruimte.
Hoe een materiaal er uitziet, beïnvloedt onze perceptie over hoe het materiaal aanvoelt. Vooroordelen en verwachtingen ten opzichte van bepaalde materialen zullen daarom steeds een rol spelen bij het evalueren ervan.
Ons gevoel voor veiligheid en comfort kan naast het materiaal op zich ook afhangen van de gevoelstemperatuur van die materialen. De aanraking met materialen die op een lagere temperatuur worden gehouden of een lage temperatuur hebben (in deze studie wordt met ‘laag’ 5°C bedoeld) geeft ons een ongemakkelijk en onaangenaam gevoel.
Ons gevoel voor veiligheid en comfort kan naast het materiaal op zich ook afhangen van de gevoelstemperatuur van die materialen. De aanraking met materialen die op een lagere temperatuur worden gehouden of een lage temperatuur hebben (in deze studie wordt met ‘laag’ 5°C bedoeld) geeft ons een ongemakkelijk en onaangenaam gevoel.
Hoe meer informatie beschikbaar is over de (tactiele) voorkeuren van je doelgroep, hoe vollediger ontwerpers materialen kunnen inzetten die inspelen op de zintuigen, waardoor ze effectiever zijn in het opwekken van emoties bij je doelpubliek. Afwegen en strategische (doelgroep) keuzes maken, zijn daarom al van belang bij selectie in het ontwerpproces.